Architektura a hry: jak virtuální světy formují nové vnímání prostoru

4.11.2025

Dnes architektura dalece přesahuje hranice skutečného světa. Díky videohernímu průmyslu sledujeme, jak se architektonické principy přenášejí do digitálních prostorů a jak se virtuální světy stávají plnohodnotnými laboratořemi pro experimentování s tvarem, prostorem a vnímáním.

Architektura jako prvek herního designu

V moderních hrách architektura netvoří pouze pozadí – určuje samotná pravidla interakce hráče se světem. Herní prostor dokáže vyprávět příběh beze slov: opuštěná ulice naznačuje postapokalyptický svět, zatímco monumentální sál symbolizuje moc nebo posvátnost.

Příklady najdeme ve hrách jako Dark Souls, kde architektura podtrhuje atmosféru úpadku, nebo Assassin’s Creed, kde městské krajiny věrně rekonstruují historické epochy. Architektura zde není jen dekorací, ale klíčovou součástí vyprávění a emocionálního ponoření do herního světa.

Architektura a hry

Virtuální prostory jako laboratoře nápadů

Herní prostředí otevírá architektům nové možnosti. V digitálním světě neexistují omezení materiálů, gravitace ani rozpočtu. To umožňuje experimentovat s tvary, měřítkem i funkcemi.

Někteří architekti, například Bjarke Ingels (BIG), již spolupracují s vývojáři her a vytvářejí unikátní virtuální města. Hry jako Minecraft nebo Cities: Skylines zase proměnily miliony hráčů v „amatérské architekty“, kteří navrhují, staví a testují vlastní vize.

Stejně tak i v online zábavě hraje architektura důležitou roli – například v mostbet casino, kde vizuální prostor a design vytvářejí atmosféru ponoření a pohodlí pro uživatele.

Vzdělávací potenciál her

Videohry se stále častěji využívají i ve výuce architektury. Studenti mohou zkoumat kompozici, prostorové myšlení a urbanismus prostřednictvím simulací nebo 3D modelů v herním prostředí. Je to nejen zábavné, ale i efektivní – hra umožňuje s prostorem aktivně interagovat, nikoli jej jen pozorovat.

Budoucnost – na hranici reálného a virtuálního

S rozvojem VR (virtuální reality) a AR (rozšířené reality) se hranice mezi architekturou a herním designem postupně stírá. Architekti mohou vytvářet stavby, které existují současně ve fyzickém i digitálním světě. Hry se naopak stávají testovacím polem pro budoucí reálné projekty.

- PR -